Sykkelturer i Hedalen III

-Av Olav Kristian Huseby-

Siste turen for denne gang, er en variert løype i de vakre områdene mellom Hedalen og Begnadalen.

(Pek på bildene for å få fram bildetekst.)

Hedalenens fineste tomtFra Nerbyskrysset sykler du nord til Pålebyn. Ta til høyre opp Bergsbakka, kryss Øvrevegen og fortsett ned mot Bergstjern. Veien deler seg nede ved vatnet, men går i sammen lengre bort. Du passerer Berge, og etter hvert ser du det åpner seg mot Begnadalen. Vegen deler seg rett før ett jakttårn litt lenger fremme. Du holder til venstre. Rett etter tårnet deler den seg igjen, men her er det samme vegen som kommer i sammen lengre nede. Vegen til høyre er best.

På toppen av brattaDette er den gamle vegen over åsen, men litt nede i bakken kommer du inn på en nyere bilveg.

Ta denne til høyre og du vil komme ut på hovedvegen mellom de to øverste storsvinga. Sving nedover vegen, men ta inn til venstre rett før den lille brua. Dette er en skogsbilveg med fin standard, og denne går mot Øyvatnet.

Det er noen veger som tar av til høyre, men du fortsetter langs denne vegen til den deler seg før Øyvatnet.

Spionfoto over Rudskroken. Merk; gul stripe som skiller for motgående trafikk.  Til høyre mot Øyvatna, og til venstre mot Kyribua.

Her tar du til venstre, og vegen blir merkbart dårligere.

Alternativet er å ta til høyre mot Øyvatnet. Dette er en blindveg, men av bedre standard. Velger en denne vegen må en trille / bære sykkelen ca 300 meter over ei myr. På sommeren kan en bade ved stranda på sørsida. Vegen til Kyribua går opp fra hytta på sørsida, og treffer snart den andre vegen som du tidligere har forlatt.

Etter mange lange oppoverbakker går det nedover mot ei flat fin myr. I bakkane rette etter denne treffer du på vegen til Høybekkmyrene. Ta til venstre og du kommer til Kyribua rett oppe i bakken.

Øyvatnet sett fra bakka ovenfor Kyribua  Øyvatnet sett fra bakka ovenfor Kyribua

Du følger denne vegen tilbake til Øvrevegen, og ned til Nerbyskrysset.

Ikke ei fjellskjæring på vestlandsveg, men moderne stabbesteinskunst fra Hedalen. Utsikt mot Hedalen.

Dette er en ganske seig tur om en vil trå hardt til, men kan også være en kosetur for de med litt sykkeltrening. Turen tar fra 1,5 til 2,5 timer.