t

Publisert:  09.07.03

Turforslag: Strøslifjell

-Av Sigrid Haugen

I den nordlige delen av Vassfaret er det mange spennende turmuligheter. Strøsdammen er et fint utgangspunkt for flere av dem. Bruk turkartet ”Sør-Valdres” fra 2001, og finn Strøslifjell sørvest for Strøen.  Fra den høgeste toppen, 1107 moh, er det en fantastisk utsikt i absolutt alle retninger.

Turen starter i Sør-Aurdal, Valdres og Oppland, men det aller meste av den går i Nes, Hallingdal og Buskerud.

Trytetjern Skaret

Anbefalt utgangspunkt for turen er skogsbilvegen som kommer nesten ned til Strøen rett nord for Trytetjern. For å komme hit fra Strøsdammen, er det minst 3 muligheter:

1. Gå tvers over Trytetjernåsen, og du får med deg et utsiktspunkt ekstra.

2. Følg skogsbilvegen nedover på vestsida av Strøselva. Når den deler seg helt innunder det stupbratte Gørrbu-berga, tar du til høyre så langt vegen går. Herfra fortsetter du på stien fram til sørenden av Trytetjern, og kan velge hvilken side av vatnet du vil. Turen på skogsbilvegen blir atskillig lettere dersom du har mulighet for å bruke sykkel.

3. Båt/kano på Strøen er det letteste alternativet.

Følg skogsbilvegen gjennom svingene i lia ovenfor Trytetjern. Ganske snart finner du en sti som tar av til venstre og opp til den gamle hallingsetra Skaret. Her er du nesten garantert å møte sauer på vollen.

Foss ved Skardet Venedokk

Der stien til Skaret tar til venstre, kan du ta en liten avstikker til høyre og finne restene av setra Venedokk inne i skogen. Det er nesten utrolig at de fant på bygge seter i et så ulendt og steinete terreng. Huset som det er rester av har hatt tre rom etter hverandre. Jeg vet ikke hvem som har brukt disse setrene, men at setervegen var lang, er det ingen tvil om.

Fra Skaret går det god sti innover og sørover på vestsida av Strøslifjell. Her kan du fortsette sørover i det mest uberørte av Vassfaret, forbi Strøsliseter ved det idylliske Strøslivatnet og runde Bringen om du vil. Herfra er det også lettest å finne den mye omtale hula i Bringen. Den ligger i vesthellinga av Feselskaret.

Mot toppen Strøslifjell

Men det blir en annen tur, denne gangen tar vi en sti opp til venstre like før Skartjern. Stien er lett å finne der det er satt opp en saltstein for sauene. Dette er en lett og fin måte å komme opp på fjellet på. Stien snor seg sørvestover fjellet, og du får flott utsikt tilbake til Strøen, Suluvasslia og de kjente fjelltraktene på Hedals-sida.

Der stien begynner å gå nedover igjen, tar du av til høyre og tar sikte på varden og trig-punktet 1107 moh. Hit er det ingen sti, men lett og oversiktlig lende. På toppen må du unne deg ei lang pause. Utsikten er fantastisk, og kanskje oppdager du kjente landemerker fra en uvanlig vinkel. Å se Bringen fra nord som en liten rund skogkolle langt under deg, og med noe av Nevlingen enda lenger nede, er spesielt! Videre mot vest ser du den ville Buvassdalen og utallige halling-fjell.

Mot Strøen Mot Vassfaret

Fra 1107 kan du følge fine fjellrabber tilbake nordvestover fjellet, slippe deg ned mot det lille navnløse vannet som er avmerka på kartet, og du er snart inne på stien fra Skaret igjen litt lenger inn enn der du tok av. Resten av tilbaketuren må bli samme veg som du kom.

Mot vestAnslått gåtid for denne turen er 4 timer, men du må beregne mye tid ekstra til å nyte utsikten!

Turen kan varieres og forlenges på ulike måter, men denne beskrivelsen er en lett og fin tur som de fleste kan klare.